Cu toată amabilitatea cuvenită, aș vrea să-i adresez câteva întrebări domnului Andrei Caramitru, care este sigur că deține certitudini inoxidabile despre „spiritul anti-occidental” al Bisericii Ortodoxe Române:

  1. Oare care dintre instituțiile din România deplânge, la modul concret și consecvent, în spațiul public, faptul că Europa își reneagă vehement propriile rădăcini creștine? O face cumva stânga progresistă și radicală și nu am niciun indiciu în acest sens? (Și aici sunt specialiști de calibru, care radiografiază excelent fenomenul descreștinării Europei: Pierre Manent, Joseph Weiler, Remi Brague și Horia-Roman Patapievici, un autohton de-al nostru).
  2. Oare această apologie pentru rădăcinile creștine ale Europei poate fi sinonimă cu spiritul eurosceptic sau anti-occidental? Sau devoalează o dragoste sinceră pentru starea originară care a determinat nașterea Europei și înregistrează o tristețe demobilizantă că a renunțat la proprii ei părinți? 
  3. Oare a te raporta critic la decadența Occidentului este același lucru cu a fi anti-occidental? Oare a vorbi tranșant și explicit despre corupția din România, ca decadență morală, este sinonim cu faptul că nu îți iubești țara și că nu îți pasă de ea, „cultivând” un spirit anti-românesc?  Este ca și cum un pacient, când se duce la un medic, care îl diagnostichează cu cancer în fază incipientă, îi va spune oncologului: mă urăști, tu vrei să mor, de vreme ce îmi spui că trupul meu este pe cale de extincție fizică și de vreme ce îmi spui că în trupul meu s-a instalat o celulă cauzatoare de moarte.
  1. Oare nu Biserica Ortodoxă Română a înființat structuri ecleziastice (episcopii, parohii și școli duminicale), care să aibă grijă, delicat și implicat, de identitatea etnică și culturală a milioanelor de români din Europa? Oare a avea grijă de conaționalii noștri plecați în Europa este sinonim cu a fi anti-occidental?
  2. Oare este doar o metaforă a spiritului pro-occidental faptul că majoritatea sacerdoților Bisericii Ortodoxe Române din Europa slujesc cel puțin bilingv pentru cei care nu cunosc limba română și sunt ortodocși? Oare este „spirit anti-occidental” să pui dimensiunea actului credinței mai presus de diferențierile lingvistice și etnice?
  3. Oare cei mai aprigi sau moderați critici ai decadenței (morale și politice a) Occidentului — Pierre Manent, Roger Scruton, Joseph Weiler, Rémi Brague, Gilles Lipovetsky, Jean Baudrillard, Alessandro Baricco, Olavo de Carvalho, Jean Sévilla, Bertrand Vergely, Pascal Bruckner, Marcel Gauchet, David Bentley Hart — sunt ortodocși români sau ierarhi/preoți ai Bisericii Ortodoxe Române și nu am cunoștință de o asemenea apartenență?
  4. Oare Biserica Ortodoxă Română este anti-occidentală că se îngrijește de patrimoniul spiritual al mănăstirilor din Bucovina, care sunt clasificate de specialiști, nu de părerologi, ca fiind ctitorii ale voievozilor români, numiți „basilei bizantini cu mâini gotice”? Goticul, cred că este convins cel în cauză, nu este o marcă specifică a Răsăritului, ci a Apusului. 
  5. Oare nu în vremea stăpânirii diavolului roșu a critica era sinonim cu a fi anti, a fi împotrivă? Știu că a fi occidental semnifică tocmai a înțelege funcția critică ca pe un reper important în procesul cunoașterii. 
  6. Oare este spirit anti-occidental că în marile universități ale Apusului sunt tineri ortodocși români sustinuți material și moral de ierarhi și preoți ai Bisericii Ortodoxe Române?
  7. Oare este tot spirit anti-occidental că editurile de carte ortodoxă au decis să traducă în limba română autori de teologie creștină din Occident? 
  8. Oare istorie înseamnă combinație între emoție și subiectivitate asupra realității, ca formă de plonjare în era post-truth, ignorând totalitatea faptelor concrete și obiective?
  9. Oare nu Biserica Ortodoxă (inclusiv, cea Română) are drept principiu organizatoric unul din principiile fundamentale ale Uniunii Europene: principiul subsidiarității? Biserica Catolică este organizată piramidal. Asta nu înseamnă că este mai puțin europeană sau occidentală. Dimpotrivă.
  10. Și o ultimă întrebare: oare este chiar așa pro-occidental să manifești o insomniacă și colțuroasă intoleranță față de instituția Bisericii Ortodoxe Române, care, din fericire, nu și-a propus niciodată să-i ardă pe rug pe cei care îndrăznesc să o conteste?

Articol apărut pe marginaliaetc.ro în data de 22.10.2019