Duminică, 20 decembrie 2020, Preasfințitul Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor, a oficiat Sfânta Liturghie în Parohia Grăjdeni, Protopopiatul Bârlad. Cu prilejul acestui popas duhovnicesc, Preasfinția Sa a hirotonit întru preot pe noul paroh al localității Grăjdeni.

Din soborul slujitorilor au făcut parte și părintele consilier eparhial Vladimir Beregoi și părintele protopop Vasile Lăiu.

În cuvântul de învățătură rostit, Ierarhul Hușilor a explicat semnificațiile citirii pasajului evanghelic ce prezintă genealogia Domnului Hristos:

«Ea va naşte Fiu şi vei chema numele Lui: Iisus, căci El va mântui poporul Său de păcatele lor» (Matei 1, 21)

„În duminica premergătoare marelui Praznic al Nașterii după trup a Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos se citește un pasaj evanghelic care, la o privire superficială, ne face să ne întrebăm de ce s-au enumerat atâtea nume, despre care nu știm multe detalii.

Nu suntem suficient de  familiarizați cu textele Sfintei Scripturi. Este unul din neajunsurile noastre.

Citim prea puțin din Sfânta Scriptură. Din păcate, nu este hrana noastră spirituală de zi cu zi. Nu avem un program duhovnicesc din care să facă parte și lectura cel puțin a unui capitol din Vechiul sau Noul Testament. De aceea nu cunoaștem aceste nume, nefiind familiarizați cu Scriptura Vechiului Testament.

În primul capitol al Evangheliei după Sfântul Matei este detaliată genealogia după trup a Mântuitorului Hristos.

Pasajul evanghelic concentrează în sine identitatea lui Hristos. Ni se vorbește, pe de o parte, de faptul că Hristos are strămoși, rude după trup, iar pe de altă parte, ni se vorbește despre faptul că Cel ce se naște din Fecioara Maria este Fiul lui Dumnezeu.

Cu alte cuvinte, prin Nașterea după trup a lui Hristos, în această lume, Dumnezeu vine printre oameni. Ni s-a dat posibilitatea să cunoaștem viața dumnezeiască, să cunoaștem iubirea, pacea, lumina și bucuria dumnezeiască.

Înaintașii noștri au înțeles foarte frumos genealogia Mântuitorului Iisus Hristos. Ei au găsit de cuviință să o picteze pe pereții exteriori ai mănăstirilor din Bucovina.

Era nevoie să vină Dumnezeu printre oameni, pentru că numai El putea să își asume atât de profund și de autentic firea umană. Și-a asumat firea noastră cu toate ale ei, exceptând păcatul”.

Părintele Episcop Ignatie a insistat asupra importanței înțelegerii adevărului teologic că în Persoana Mântuitorului Hristos sunt unite cele două firi, dumnezeiască și omenească, prezentând și consecințele înțelegerii greșite a acestei realități:

„Hristos este Dumnezeu desăvârșit și Om desăvârșit.

Unii, pe parcursul istoriei, au văzut în Hristos doar «omul perfect», care a primit de la Dumnezeu puterea de a face minuni.

Nu au crezut că El însuși este Dumnezeu. L-au crezut un înțelept, un om de bine, care i-a vindecat pe cei în suferință și care a avut o atenție deosebită față de cei răniți sufletește.

L-au transformat pe Iisus Hristos în una din făpturile perfecte, dar nu au crezut că este Dumnezeu. A fost așezat între oamenii speciali ai umanității.

O asemenea viziune este un păcat. Iisus nu este numai om, ci și Dumnezeu.

În Biserica primară, arianismul era erezia care nu credea că Iisus Hristos este Dumnezeu desăvârșit, deoființă cu Tatăl, în egalitate de cinstire și de închinare cu Dumnezeu-Tatăl.

Nu a fost o vreme în care Dumnezeu-Tatăl să nu fi fost Tată, adică fără de Fiu. Dumnezeu-Tatăl L-a avut pe Fiul  Său din veșnicie.

Arienii contemporani sunt «Martorii lui Iehova». Ei nu cred că Iisus a fost Dumnezeu. Ei cred că a fost un «Dumnezeu prin delegație».

Alții, în schimb, nu au văzut omenitatea lui Iisus Hristos. S-au gândit că nu poate să fie vorba numai de un om care are capacitatea de a învia pe cineva, așa cum l-a înviat pe Lazăr, pe fiul văduvei din Nain, sau cum i-a vindecat pe cei in suferință. Au exclus omenitatea din Iisus Hristos.

Dacă Hristos este numai Dumnezeu, nu și om, atunci nu putem vorbi de mântuirea noastră.

Părinții Bisericii spun că «Dumnezeu vindecă doar ceea ce asumă».

Hristos Și-a asumat firea umană și, în felul acesta, a vindecat-o, a răscumpărat-o de această rană mortală, care este păcatul. Hristos a venit în lume să ne izbăvească de sub tirania păcatului.

Cei care au crezut că Hristos este numai Dumnezeu, nu și om, au greșit, pentru că Fiul lui Dumnezeu S-a născut după trup, ca Om, din Preasfânta Fecioară Maria. De acest lucru ne aducem aminte, de fiecare dată, de Crăciun – de venirea lui Dumnezeu”.

Preasfinția Sa a vorbit despre asumarea propriei noastre identități și despre modul în care ne străduim să o păstrăm intactă. Același atitudine trebuie să o avem și în privința identității Domnului Hristos:

„Iisus Hristos este Dumnezeu desăvârșit și Om desăvârșit.

Este foarte important să înțelegem identitatea lui Hristos, așa cum o înțelegem pe a noastră proprie.

Noi ne supărăm foarte mult când cineva ne mototolește identitatea și pune pe seama noastră lucruri pe care noi nici măcar nu le-am gândit vreodată.

Ne supărăm când alții ne calomniază și ne confecționează o altă identitate decât cea pe care o avem. Sunt atâția oameni pricepuți în a calomnia gratuit.

Foarte ușor poți să desființezi identitatea unui om, din punct de vedere moral. Este suficient să arunci în spațiul public un cuvânt negativ. Acesta se rostogolește în spațiul public și pe nimeni nu mai interesează dacă este minciună sau adevăr, indiferent cât ne-am zbate să ne apărăm identitatea fals confecționată, împănată cu calomnii și dispreț.

Noi suntem conștienți de identitatea noastră spirituală și biologică.

Mai nou, este această aroganță a omului care crede că poate să își modifice inclusiv identitatea biologică.

 Este vorba de teoriile «gender», care vor să schimbe datele naturale ale omului. Afirmă, spre exemplu, că este posibil ca un bărbat să fie locuit de o femeie, să aibă o structură psihologică de femeie, care să îl determine să schimbi ceva la el - nebunia și aroganța lumii de astăzi crede că poate schimba ceea ce Dumnezeu a lăsat în mod natural. Noi ne naștem bărbați sau femei, nu devenim, cum cred unii, bărbați sau femei.

Identitatea noastră este esențială. Când cineva ne jignește, noi ne apărăm în mod firesc. Ar trebui să ne raportăm și față de identitatea lui Iisus Hristos așa cum ne raportăm față de propria identitate.

Atunci când Îi este modificată identitatea, ar trebui să Îl apărăm. Nu că ar avea nevoie Domnul de apologeți. Noi avem nevoie să ne manifestăm dragostea față de Cel pe care îl iubim”.

În cadrul Sfintei Liturghii, Părintele Episcop Ignatie l-a hirotonit întru preot pe diaconul Florin Croitoru, cel care va fi parohul credincioșilor din localitatea Grăjdeni.

La finalul slujbei, Preasfinția Sa l-a instalat pe noul paroh, oferindu-i Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce și cheile sfântului locaș.