În după-amiaza zilei de miercuri, 3 august 2023, Preasfințitul Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor, a oficiat Paraclisul Maicii Domnului în Parohia Ghergheleu, Protopopiatul Vaslui.

Din soborul slujitorilor au făcut parte și părintele protopop Adrian Chirvasă și părintele paroh Ovidiu Țicău.

În cuvântul adresat celor prezenți, Ierarhul Hușilor a vorbit despre pururea fecioria Maicii Domnului:

«Păzind pecețile întregi, Hristoase, ai înviat din mormânt, Cel ce n-ai stricat cheile Fecioarei prin nașterea Ta, și ne-ai deschis nouă ușile Raiului» (Stihiră din Canonul Paștilor, alcătuit de Sfântul Ioan Damaschinul)

În Tradiția Bisericii Ortodoxe unul din fundamentele teologice de cinstire a Maicii Domnului este fecioria ei, înțeleasă în toate dimensiunile pe care le implică această virtute. Fecioria Maicii Domnului, dinainte de naștere, din timpul nașterii și de după naștere, este semnul că Cel care S-a născut din pântecele ei nu a fost un om simplu, ci Dumnezeu-Fiul, Cea de-a Doua Persoană a Preasfintei Treimi.

Acest adevăr dogmatic este surprins în chip iconic în  unul din evenimentele biblice petrecut cu profetul Moise. În cartea Ieșire, cap. 3, ni se spune despre Moise, cel care era păstorul oilor lui Ietro, preotul din Madian, socrul său, că s-a apropiat de Muntele Horeb, în pustie, și Dumnezeu i-a grăit dintr-un rug, dintr-o pară de foc, chemându-l să scoată poporul israelit din robia egipteană. Acest rug ardea, dar nu se mistuia – nu era transformat, de foc, în cenușă, rămânea ca și cum nu ar fi fost aprins. De aici îi vorbește Dumnezeu lui Moise, spunându-i să-și dea jos încălțămintea, pentru că locul pe care pășește este unul sfânt.

Domnul îl cheamă pe Moise să fie călăuzitorul care îi va scoate pe israeliți din sclavie.

Sfântul Grigorie de Nyssa ne spune, în lucrarea „Tâlcuire la viața lui Moise”, că această imagine a rugului aprins, care nu se mistuia, este o imagine a fecioriei Maicii Domnului, care, la Buna Vestire, a primit, prin Arhanghelul Gavriil, vestea că în pântecele ei se va zămisli Emanuel – Fiul lui Dumnezeu Cel Preaînalt, ca Om. Focul dumnezeirii Persoanei Fiului lui Dumnezeu va pătrunde în pântecele Fecioarei Maria, prin puterea Duhului Sfânt, fără împreunare bărbătească, și se va zămisli ca Om desăvârșit.

Sfântul Grigorie de Nyssa: „Prin aceasta învățăm să cunoaștem și taina Sfintei Fecioare, din care a strălucit prin nașterea vieții omenești, lumina dumnezeirii, care a păzit nestricat rugul aprins, neveștejindu-se frumusețea fecioriei, prin naștere”.

Însăși Maica Domnului a pus întrebarea: „cum va fi cu putință, de vreme ce eu nu știu de bărbat?” Iar Arhanghelul Gavriil îi răspunde: „Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul care Se va naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema”. Prin urmare, zămislirea și nașterea Fiului lui Dumnezeu, ca Om, din Preasfânta Fecioară, este lucrarea Sfintei Treimi. Așa cum rugul ardea, dar nu se mistuia, la fel, focul dumnezeirii nu a stricat pecețile fecioriei.

Această stare de feciorie, în toate sensurile ei, morală și spirituală, este reprezentată în icoanele Maicii Domnului prin cele trei steluțe: una este așezată pe fruntea Maicii Domnului, iar celelalte două pe umărul stâng, respectiv cel drept. Ele semnifică fecioria deplină a Maicii Domnului: fecioria dinainte de naștere (lat.: ante partum), în timpul nașterii (lat.: in partu), și după naștere (lat.: post partum).

Cultele neoprotestante, fundamentându-se pe o interpretare eronată a textelor Scripturii, ne spun că Maica Domnului a mai avut copii, însă nu există niciun indiciu în acest sens. În textele care ne vorbesc de „frații și surorile” Domnului, termenii nu au sensul propriu-zis de „frați”, pentru că limba aramaică era destul de săracă în a exprima gradele de rudenie. Însuși Domnul, în contextul respectiv, spune că toți cei care împlinesc voia Domnului sunt frații și surorile Domnului.

Încă din secolul al III-lea, Origen ne spune că toți cei care nu mărturisesc fecioria Maicii Domnului dinainte de naștere, din timpul nașterii și de după naștere, nu au credința deplină, este una incompletă, chiar eronată. Sigur că este o taină cum o femeie naște și rămâne fecioară. O acceptăm ca un adevăr revelat de sus.

După slujbă, Părintele Episcop Ignatie a săvârșit Slujba punerii pietrei de temelie pentru un Paraclis, cu hramurile Izvorul Tămăduirii și Sfântul Teodor Tiron, care se va ridica în localitatea Ghergheleu.